2013. május 4., szombat

A Loretói litánia - 3


Krisztus, hallgass minket! Ez a könyörgés követi litániánk kezdő fohászait. Krisztust immár másodszor szólítjuk imánk elején. Miért ez a kettősség? Az imában, ha valamit ismételünk, az mindenekelőtt fokozást jelent. Hogy újra kérjük Krisztust, halljon, hallgasson minket – a könyörgésünk sürgősségét fejezi ki. Ugyancsak gyönyörűen teljesítjük a már Krisztustól többször idézett szavakat: zörgessetek, és ajtót nyitnak nektek.
De még mindig nincs vége. Amennyire csak lehet, litániánk fokozza a kérések, könyörgések, fohászok erejét: Nem elég, hogy azt kérjük: Krisztus, hallgass minket! Hanem tovább megyünk: Krisztus, ne csak hallgass minket, de hallgass is meg minket! Először csak azt kértük, hogy odaférjünk Jézushoz, hogy egyáltalán hallja, vegye észre, hogy szólunk hozzá. Másodszor már – talán kicsit szemtelenül – azonnal továbblépünk: teljesítse is, amit kérünk! De ne féljünk, emlékezzünk vissza: kérjetek, és kaptok. Zörgessetek, és ajtót nyitnak.
Igaz, a Loretói litániát imádkozzuk, de még mindig nem térünk rá Szűz Máriára, ugyanis még mindig magához az Istenhez fohászkodunk a következő könyörgésekkel is. Gyönyörűen kifejezi ez is, hogy soha nem elég az Istennek valami keveset adni. Sőt, még sokat adni sem elég. Ismerjük a mélységes szavakat: „Semmit sem ad, ki mindent oda nem ad”. Semmit sem adunk Istennek, ha mindenünket (minden szavunkat, gondolatunkat, tettünket) oda nem adjuk. Ha nem mindent neki tetszően gondolunk, mondunk, teszünk. A litánia kezdő sorai is mind erre buzdítanak: sosem elég az Istennek tiszteletet, dicséretet adni. Mindig lehet többet, jobban.
Most külön, személyes neveiken szólítjuk a Szentháromság egyes személyeit, s mindegyikhez hozzáteszünk egy-egy lényegi megnevezést.
Az Atyaisten „mennybéli”, tehát világosan megkülönböztetjük a földi, testi apától. Ő a mennyei édesatya, aki hazavár – a mennyei hazába. S mivel „mennybéli Atyaistennek” hívjuk, elismerjük őt Atyánknak, a mennyet pedig otthonunknak.
A Fiúistent így szólítjuk: megváltó Fiúisten. Ezzel teljesen világossá válik a második Isteni Személy számunkra legfőbb küldetése: hogy megváltsa a világot. Ma már talán nem teljesen világos ez a szó: megváltó, de az ókorban teljesen ismert volt ez a megnevezés. Ugyanis ha valaki rabságban, fogságban volt, lehetett értük váltságdíjat fizetni, s így szabadságot nyerni számukra. Mint ahogy az angyal mondta Szent Józsefnek: „A Jézus nevet adod neki, mert ő váltja meg (ő váltja ki) népét bűneiből”. Jézus tehát kifizette értünk a váltságdíjat – saját magát áldozta fel a mi szabadságunkért, örök életünkért.
A Szentlelket saját nevén szólítjuk: Szentlélek Úristen! Maga Jézus nevezte őt így: Szentlélek. A Szentlélek lebegett a világ teremtésekor a vizek felett, mint ismerjük a Szentírásból. Ő valóban Úr, valóban Szent, valóban Isten, mint ahogy a Hiszekegyben valljuk: „Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben, aki az Atyától és Fiútól származik, akit éppúgy imádunk és dicsőítünk, mint az Atyát és a Fiút…
S legvégül, mielőtt a Szűzanyához fohászkodnánk, egy fohásszal összefogjuk és összefoglaljuk a Szentháromság nagy titkát, amit keresztény matematikának is hívünk: Egy Isten, három Személy, de mégis csak egy Isten. Három személy, de egy lényeg – Egylényegű Isten három Személyben.
Sosem elég az Istenről beszélni, de sosem elég az Istenhez szólni, könyörögni, őt dicsérni és imádni. Mi is minden litániánkkal is ne csak Istenről, de mindenekelőtt Istenhez szóljunk. Szentháromság egy Isten! – Irgalmazz nekünk!